5 meest gemaakte fouten bij webdesign
Als mensen maken we allemaal fouten.
Maar elke fout is een les en daar leren we weer van.
Toch is het belangrijk voor ondernemers bewust te zijn van deze fouten – anders gaat het je bedrijf veel kosten.
En daarom hebben we 5 veelgemaakte fouten in webdesign opgesomd.
Helemaal geen zin om te lezen en geef je de voorkeur aan een video met hoe je deze 5 fouten vermijd en alles direct goed doet? Bekijk dan hieronder deze video:
Fout 1: Je doel van de website over het hoofd zien
Voordat je denkt aan het bouwen van een website, is het slim en beter om eerst het doel van de site vast te stellen.
Waar dient je website voor?
Welke doelgroep wil je met je website bereiken?
Helaas raken veel webdesigners en ondernemers (die zelf een site bouwen) verblind door hun grote enthousiasme.
Het gaan voor de mooiste site in plaats van de beste wordt dan hét doel.
Waardoor het conversiedoel wordt vergeten en de site uiteindelijk weinig oplevert.
Neem bijvoorbeeld Booking.com, Marktplaats of Bol.com, niet de allermooiste maar wel de succesvolste site op het internet ooit.
Fout 2: Je website is traag
Tegenwoordig moet alles snel gaan.
Er wordt teveel gepland in agenda’s.
Vergaderingen op de zaak moeten snel gebeuren.
De bedrijfsauto moet instap-en rijklaar zijn.
Dan moet je je ook voorstellen, dat een website ook snel moet laden.
Want laadt de site traag, dan zijn de bezoekers weg.
Daarom is een snelle website een absolute noodzaak geworden als onderdeel voor een succesvolle site.
Dit is dus zeker een veelgemaakte fout, bij veel website-eigenaren. Absoluut zonde en verspillen van advertentiekosten.
Oplossing? Een goede webhosting kan al enorm helpen bij het versnellen van je site.
Denk daarbij wel dat je genoeg serverruimte hebt zodat de site snel laadt, ook al is hij gevuld met bomvol data.
Blijf je toch met een kleine serverruimte dan zijn de opties om je site te versnellen enorm beperkt.
Ook al sleutel je aan je de technische kant van je site. Dat helpt maar een beetje…
Vergelijk het met kwalitatieve banden en een lekke band.
Met een opgepompte band in combinatie met kwalitatieve banden, rij je toch een stuk sneller dan een – half opgepompte band met c-kwaliteit banden.
Fout 3. Waar is de duidelijke CTA?
Waar staat CTA voor?
CTA staat voor Call To Action en moedigt bezoekers aan met het ondernemen van acties. Voorbeelden zijn duidelijke knopteksten zoals:
1. Maak een afspraak
2. Schrijf nu in!
3. Neem contact op!
Tegenwoordig worden zulke CTA’s weergegeven in combinatie met een opvallend knop-design.
Hedendaags willen bezoekers snel bedient worden, een duidelijke en goede CTA’s helpt hierbij.
Extra tipje: zorg dat je CTA een duidelijke actie bevat. Op gebiedende wijs dus voor een goede aanmoediging.
Fout 4. Je website is een choas
Net zoals een reiziger een overzichtelijk en directe reis wil naar zijn eindbestemming, wil je websitebezoeker dat ook.
Denk aan een onduidelijke navigatiestructuur. Dit betekent letterlijk voor je bezoekers:
Zoeken. Zoeken en nog eens zoeken.
Vergelijk het met een vakantie waar mensen vaak ook de weg kwijtraken.
Kortom maak niet van je website een doolhof zodat je site geen choas wordt.
Dit betekent dus duidelijke en goedwerkende knoppen, een heldere navigatiestructuur en concrete titels op je website. Maar ook breadcrumbs zodat bezoekers de weg ook snel terug kunnen vinden.
Daarmee vergemakkelijk je binnen no time de reis voor je sitebezoekers. Als ervaren webdesigner in Den Haag implementeren we dagelijks deze praktijken en dat heeft ertoe geleid dat we merkbaar verschil hebben gezien in Google Search Console – omtrent het zoekverkeer van onze klanten.
Fout 5. Express schrijven voor Google
Schrijven voor de zoekmachine Google in plaats van het schrijven van waardevolle content voor bezoekers.
Ook wij hebben het gedaan.
Resultaat? Veel bezoekers, maar weinig klanten.
De les is dan ook om niet deze fout te begaan want uiteindelijk zorgt dit alleen voor een laag conversiepercentage.
Wat slimmer en zeker op langetermijn effectiever is, is dat je helpful content schrijft voor bezoekers. Dit zorgt niet alleen voor een hogere ranking van je site in Google, maar op den duur ook voor consistente bezoekersstroom en conversies.
Ook is dit beter voor je bedrijfsnaam. Want deze teksten geven een goed beeld van je bedrijf en dat verbetert de imago van je business.
Alleen maar pluspunten dus!
Ook wij zagen verschil toen we meer mensgericht gingen schrijven in plaats van voor de zoekmachines.
We kregen namelijk een hoge positie op een lokaal zoekwoord in Den Haag en kregen kwalitatievere traffic dan daarvoor uit deze stad.
We zijn aangekomen bij fout 5 en dat is ook meteen het einde van deze blog. Bedankt voor je aandacht en we hopen dat je er wat van hebt opgestoken.